ورزش برای همه
ورزش برای همه

تغذیه کودکان – اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان

تغذیه کودکان – اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان

 تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی

آن چیزی که ما را وادار نمود ، تا چنین مجموعه ای را گرد آوری نماییم ، عدم آگاهی کافی بعضی از والدین ، معلمین ، مربیان و دانش آموزان از ارزش مواد غذایی و اهمیت آن در رشد و سلامتی است . چرا که به عنوان مثال ، به دلیل فقدان آگاهی های تغذیه ای لازم ، امروزه شاهد هستیم که درصد زیادی از کودکان از نظر رشدی دچار سوء تغذیه می باشند . که این مساله در رشد فیزیکی ، قوای مغزی و . . . اثرات سوء زیادی را بر جای خواهد گذاشت . از طرفی باید دقت نمود که افزایش طبیعی اشتها که سبب افزایش مصرف غذا در این سنین در کودکان می گردد ، و همچنین به دلیل این که کودک زمان زیادی را در مدرسه می گذراند ، و از طرفی چون کودک با داشتن پول تو جیبی در مقابل بوفه مدرسه ، مغازه ها ، دست فروش ها و . . . قرار می گیرد ، لذا ، قدرت خرید مواد غذایی را پیدا می کند . که با آموزش های تغذیه ای می توان از عادت های غلط غذایی در این هنگام جلوگیری نمود . از طرف دیگر مشکل عمده ای که والدین ممکن است با آن روبرو شوند ، آن است که در این سنین باید بدانند که کودک چه موقع واقعا می نشیند و غذا می خورد ، چراکه کودک به قدری به کارها و فعالیت های دیگر مشغول است که به سختی مایل است برای خوردن وقت صرف کند . لذا ، اغلب آنها با خوردن کمی غذا احساس اولیه گرسنگی خود را ارضاء نموده و به سرعت دنبال فعالیتی که داشته اند یا دیدن برنامه تلوزیون و . . . می روند . در نتیجه ، دراین زمان با آموزش صحیح تغذیه می توان باعث مصرف مواد غذایی بهداشتی و مفید و مغذی و سالم گردید و آینده سازان را سالم و توانمند تربیت نمود .

در تغذیه کودکان به چه نکاتی باید دقت نمود

1- دفعات تغذیه : دانش آموزان برای حفظ سلامتی و ادامه رشد ، نیاز به مصرف وعده های غذایی بیشتری از بزرگسالان دارند . یعنی ، علاوه بر سه وعده غذای اصلی ، به دو میان وعده نیز نیاز دارند . مطالعات مختلف نشان داده اند، که کودکانی که فقط از سه وعده اصلی استفاده می نمایند ، معمولا با مشکلات تغذیه ای بیشتری مواجه هستند ، و در کودکان خیلی فعال در صورتیکه این وعده های بین غذا داده نشود ، بسیار خسته و گرسنه خواهند شد که در عملکرد آنها به خوبی مشهود خواهد شد .

2– اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان : وعده غذایی صبحانه ، نقش بسیار مهمی در سلامت فکری و جسمی کودکان دارد . زیرا، ناشتایی طولانی شبانه ، باعث گرسنگی آنان گشته و با عدم خوردن صبحانه ، این گرسنگی سبب کاهش قدرت یادگیری و در نتیجه کسب نمرات امتحانی کمتری در آنان می شود . البته این مساله برای کودکانی که در نوبت عصر به مدرسه می روند ، ناهار نیز همان اهمیت را خواهد داشت .

3- مصرف زیاد یک نوع غذا : بعضی از کودکان ، شیر را بسیار زیاد می نوشند ، ولی مواد غذایی دیگر را بسیار محدود مصرف می کنند ، و یا ممکن است غذاهای آماده را از قبیل : همبرگر ، سوسیس و . . . را زیاد بخورند . در نتیجه از ، دیگر مواد مغذی موجود در سایر غذاها محروم می شوند . بنابراین آموزش تغذیه ای برای این گروه به منطور داشتن تنوع غذایی بسیار مفید خواهد بود .

4- عادات غذایی صحیح : توصیه می شود که آموزش تغذیه ، توسط مربیان بهداشت مدارس ، برنامه ریزی و اجرا گردد . و والدین هم باید توجه کنند که چون کودک در این سنین اغلب در شتاب و عجله هستند ، پس بهتر است برای آنها طوری برنامه ریزی نمود که زمان معینی را مثلا: بین 15 تا 20 دقیقه را به صرف غذا اختصاص دهند . و همچنین باید تو جه داشت که روش خوب غذا خوردن را کودکان به تقلید از بزرگترها و والدین می آموزند . نه با هشدار و اخطار در تصحیح روش . حتی ایراد به روش غذا خوردن کودکان در موقع صرف غذا ، تاثیر بدی را روی مقدار غذای مصرفی برجای خواهد گذاشت .

5- دوست نداشتن غذا: اگر کودک کمتر در معرض غذاهای جدیدقرار بگیرد ، این عدم تنوع غذایی در خانواده سبب نا آشنا شدن ، ودر نتیجه ، دوست نداشتن غذاهای جدید و و در نهایت محروم شدن کودک از مواد مغذی موجود در این گونه غذاها می شود . از طرف دیگر دادن شیر و یا هر غذای دیگری به صورت (زور واجبار ) به کودک اثر بسیار بدی دارد . بنابراین ، زمانی که کودکی از خوردن غذایی امتناع می کند ، آن غذا باید آرام و بدون هیچ گونه عکس العملی برداشته شود و تا مدتی نیز به کودک از آن غذا داده نشود . به طور کلی اگر کودکی از خوردن غذایی خودداری کرد ، توضیح درباره محسنات غذا و زحمات مادر برای تهیه آن ، ویا مجبور کردن او به خوردن ، به دلیل مزایای تغذیه ای ، سبب می شود که کودک به طوردایم در زندگی بعدی از چنین غذایی خوشش نیاید . در حالی که اگر به کودک زیاد توجه نشود و تاکیدی هم بر صرف آن غذا نشود ، کودک ممکن است ، دوست نداشتن غذا را به دست فراموشی بسپارد.

الگوی غذایی پیشنهادی برای دانش آموزان

جهت تامین  مواد غذایی مورد نیاز دانش آموزان ، استفاده از جهار گروه اصلی غذایی زیر در رژیم غذایی توصیه می شود ، میزان مورد نیاز هریک از این چهار گرده غذایی بسته به میزان فعالیت و سن کودک ، متفاوت است.

 گروه های غذایی : چهار گروه اصلی غذایی ، به شرح زیر است :

1- گروه نان و غلات : از گروه نان و غلات ، 9 واحد در روز ، باید استفاده کرد . هر واحد معادل یک برش ( یک کف دست نان ، برابر با 30گرم) ، یا نصف لیوان برنج یا ماکارانی پخته شده می باشد .

تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و......

2– گروه گوشت و حبوبات : از گروه گوشت و حبوبات ، 2 الی 3 واحد در روز ، باید استفاده کرد . هر واحد معادل 45 الی 60 گرم از انواع گوشت ها ، یا نصف لیوان حبوبات پخته ، یا یک عدد تخم مرغ ، یا نصف لیوان مغزهای خشکباری می باشد .

تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و......

3- گروه شیر و لبنیات : از گروه شیر و لبنیات ، 2 الی 3 واحد درروز باید استفاده کرد . هر واحد معادل یک لیوان شیر ، یا یک لیوان ماست ، یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر ( 45 الی 60 گرم ) ، یا نصف لیوان کشک ، یا نصف لیوان بستنی می باشد .

تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و......

4- گروه سبزی و میوه ها : از گروه سبزی و میوه ها ، 6 الی 7 واحد در روز باید استفاده کرد. هر واحد سبزی ، معادل یک لیوان سبزی خام ، یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد . و هر واحد میوه ، معادل نصف لیوان انواع میوه ها ، یا نصف لیوان آب میوه ، یا نصف لیوان انگور ، و یا دو عدد زرد آلو و یا دو قاشق غذاخوری کشمش ، یا یک چهارم طالبی متوسط ، و یا نصف گریپ فروت می باشد .

تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و......

5- گروه های متفرقه: گروه های متفرقه شامل چربی و قند است . از چربی و قند، تا تکمیل انرژی ، 6 واحد در روز ، می توان استفاده کرد . هر واحد معادل 5 گرم روغن ، و 15 گرم قند و شکر می باشد . لازم به ذکر است که هر شیشه نوشابه معادل 8 قاشق مربا خوری شکر ، که با 60 گرم شکلات برابر است . و یک قاشق غذاخوری عسل 16 گرم ، و یک قاشق غذاخوری ژله هم 12 گرم قند دارد .

تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و...... تغذیه کودکان ، تغذیه کودکان پیش دبستانی دبستانی راهنمایی،اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان ،میان وعده غذایی برای دانش آموزان، الگوی غذایی پیشنهادی و......

امتیاز دهی جهت تعیین کیفیت رژیم غذایی  

جهت ارزیابی کیفیت گروه های غذایی در جیره غذایی دانش آموزان ، از امتیاز دهی جدول روبرو استفاده کنید:

                                             جدول امتیاز دهی تعیین کیفیت رژیم غذایی

   گروه های غذایی

                                     مقدار واحد

         امتیاز

گروه شیر و لبنیات

1 لیوان مساوی 5 ؛  10 =1.5  ؛ 2 لیوان مساوی 15

    20   

گروه گوشت و حبوبات

1 واحد مساوی 10؛   2 واحد مساوی 20

 25

گروه سبزی

1 واحد مساوی 5؛ 2 واحد مساوی 10 ؛  3 واحد مساوی 15

 35

گروه میوه

1 واحد مساوی 5؛  2 واحد مساوی 10 ؛  مرکبات 5 امتیاز

 35

گروه نان وغلات

2 واحد مساوی 10 ؛          4 واحد مساوی 15

 15

آب

4 لیوان مساوی 2 ؛  6 لیوان مساوی 5

 5

 رژیم غذایی خوب : حال اگر جمع امتیاز ها بالای 85 بلشد ، انتخاب رژیم غذایی خوب است

رژیم غذایی مناسب: حال اگر جمع امتیاز های بالا ی 75 الی 85 باشد ، رژیم غذایی مناسب است .

رژیم غذایی زیر استاندارد: حال اگر جمع امتیاز ها کمتر از 75 باشد ، رژیم غذایی زیر استاندارد است.

ترکیب پیشنهادی میان وعده برای دانش آموزان

میان وعده غذایی برای دانش آموزان : بلید توجه نمود ، که چون کودکان در میانه روز به اندازه وعده های اصلی غذا ، گرسنه نمی باشند . لذا باید با دقت در انتخاب آنها مواد غذایی که ارزش بالایی دارند ، در برنامه غذایی دانش آموز گنجاند .

 انواع میان وعده : مواد غذایی زیر به عنوان میان وعده پیشنهاد می گردد .

انواع خشکبار مانند: انجیر خشک ، توت خشک ، بادام ، پسته ، فندق ، گردو ، برگه زردآلو ، برگه هلو ، کشمش ، کنجد ، خرما ، نخودچی، سنجد و گندم بو داده

انواع میوه ها مانند : پرتقال ، نارنگی ، هلو ، زردآلو ، انگور ، لیمو شیرین ، یا آب میوه ها .

انواع سبزی ها مانند : هویج ، کاهو ، خیار ، کرفس ، گل کلم ، گوجه فرنگی و .. .

 نان و پنیر و گردو ، تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی آب پز ، نان و کره و مربا یا عسل ، ماست ، دوغ ، بستنی تهیه شده از شیر و سمنو .

چون صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی در طول روز برای دانش آموزان است . لذا ، توصیه می گردد که ترکیبی از گروه های ذیل مورد استفاده قرار بگیرد :

1- گروه نان وغلات ، مانند: نان ها بیسکویت ، کیک .

2- گروه شیر و لبنیات ، مانند : شیر ، ماست ، پنیر و تخم مرغ .

3- میوه و یا آب میوه ، بخصوص میوه هایی که حاوی ویتامین (ث) باشند .

4- سبزیجات ، مانند: گوجه فرنگی ، خیار ، سبزی خوردن .

5- همچنین ستفاده از کشمش ، خرما ، عسل و مربا جات (به منظور تامین گلوگوز مورد نیاز مغز و تامین انرژی مورد نیاز دانش آموز) پیشنهاد می گردد.

توصیه های تغذیه ای _ بهداشتی

1-  والدین گرامی به کودکان توصیه کنید ، حتی المقدور از مصرف تنقلات غذایی کم ارزش مانند : پفک نمکی ، نوشابه ، آدامس ، شکلات و . . . پرهیز نمایند . زیرا، این تنقلات کم ارزش با کم کردن اشتها ، جایگزین غذای اصلی شده و زمینه بروز سوء تغذیه را فراهم می آورند .

2- از عوارض کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن ، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی است . و کاهش مقاوت بدن در برابر عفونت ها می باشد . که در نتیجه به علت عفونت های مکرر ،روزهای غیبت از کلاس افزایش می یابد .لذا، توصیه می شود با انجام معاینات دوره ای دانش آموز ، توسط پزشک یا مراکز بهداشتی _ درمانی ، و آموزش تغدیه ، از ابتلا به کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن جلوگیری کنید.

3- کودکان مدرسه ای به ویژه دختران نوجوان ، باید از غذاهای حاوی آهن بیشتر استفاده کنند. این مواد شامل : گوشت قرمز ، ماهی ، جگر ، زرده تخم مرغ و بعضی از میوه های خشک مانند: برگه هلو ، برگه زردآلو و سبزیجا ت است .

4- از مصرف چای یا قهوه ، همراه یا بلافاصله پس از صرف غذا پرهیز کنید. زیرا ، که مانع جذب آهن به بدن می شود .

5- معمولا کودکان سنین مدرسه ، رژیم غذایی تک غذایی و یا استفاده از یک نوع غذا را بیشتر از غذاهای مخلوط (مانند خوراک ها ) ترجیح می دهند. به خصوص نسبت به غداهای چرب بی میلی نشان می دهند،از این رو مادر باید میل و ذايقه کودک را شناخته و بدون این که از صرف غذایی که کودک به آن علاقه ندارد ، اصرار ورزد . نوع و کیفیت بقیه غذا را عوض کند تا این مشکل حل شود .

6-  در سنین 7 الی 8 سالگی ، غالبا غذاهای جدید با طعم تازه می تواند برای تحریک ذائقه کودک و افزایش اشتهای وی موثر باشد . که فراهم کردن چنین برنامه هایی غالبا ساده تر از ایجاد نگرانی و اضطراب در والدین ، به جهت اشتها نداشتن و یا دوست نداشتن نوعی از غذا در کودک است .

7- گاهی ممکن است والدین سر سفره را بهترین زمان تربیت کودکان خود دانسته و برای چگونگی استفاده درست و به کار گیری قاشق و چنگال ، خوردن تمام لیوان شیر ، ظرف غذا و . . . به نحوه مطلوب و بسیار زننده ای با وی به بگو مگو پرداخته و برخورد کنند. یا برعکس تشویق های بی مورد یا تعیین جایزه برای تمام کردن بشقاب غذا، یا اصرار زیاد از حد به خوردن غذا ،ممکن است کودک را آزرده یا عصبی کند  و ایجاد مشکلات رفتاری و تغذیه ای در کودک نماید ، که باید از هردوی آنان پرهیز نمود .

8- کودکان در این سنین ممکن است ، به راحتی از عادات تغذیه ای هم کلاسان خود یا بخصوص افراد فامیل : خواهران ، برادران و . . . متآثر شده ، در نتیجه پدر و مادر را به خرید شیرینی و شکلاتی که بچه های دیگر یا همکلاس های مدرسه یا دوستانشان از آنان استغاده می کنند وادار کنند و نا خواسته آنها نیز به رفتار نادرست کودک مهر تایید زده  و دراجرای آن شرکت نمایند و لذا موجب عادات بد غذایی و نیز بی اشتهایی کودک خود شوند . از این رو ، دقت در خرید نوع مواد غذایی و ایجاد عادات صحیح غذایی و تصحیح عادات غذایی غلط از وظایف مهم والدین در این زمان می باشد . و صرفا توجه به درخواست کودک کافی نخواهد بود .

9- توصیه می گردد که ، زمان صرف غذا به صورت لحظاتی پر از مهر و محبت و با صفا باشد ، و اهالی خانواده با نشاط غذا خوردن خویش را سپری نمایند ،ووالدین با رفتار مناسب خود محیط صرف غذا را مطبوع تر کنند، و هیچ وقت سر سفره یا میز غذا را وقت جر و بحث خود و یا درگیری با کودکان انتخاب نکنند . در واقع بدانند این زمان و مکان جای صفا و صمیمیت است ، و میدان جنگ و گریز نمی باشد . چرا که در این صورت مشکلات رفتاری و تغذیه ای کودک بیشتر و بیشتر خواهد شد

10-  عواملی چون سخت گیری مربیان و عدم توجه انجام به موقع تکالیف درسی کودک ، یا نگرانی و شتاب کودک ، صرف صبحانه یا ناهار را از او سلب می نماید . لذا ، برنامه ریزی به هنگام و به موقع والدین ، برای رفتن به مدرسه و عقب نماندن از سرویس مدرسه ، فرصت آرامش به کودک را می دهد . و نیز دقت گردد که نداشتن اضطراب و نگرانی از سوی والدین هم خود عامل بسیار مهمی در تغذیه مناسب کودک است . چرا که دیدن والدین مضطرب و نگران خود عاملی است که سبب ایجاد حالت اضطراب در کودک شده ، که این امر در تغذیه کودک ایجاد اختلال می نماید.

11- تاکید می شود : کودکان ممکن است وضعیت اشتهاء غیر قابل چیش بینی داشته باشند . مثلا : در یک وعده غذا ، کودک ممکناست با اشتهای کامل شام ویا وعدههای غذای دیگری را به طور مفصل بخورد ، و در وعده دیگر از خوردن امتناع کند . معمولا شام از وعده هایی است که کودکان از خوردن آن ممکن است خودداری کنند . در این موارد حفظ آرامش و خونسردی والدین و تنظیم برنامه غذایی و شام قبل از خوابیدن به موقع ، کمک کننده است . و بهتر است مادر خانواده منتظر آمدن پدر خانواده نباشد ، و کودکان به موقع صرف غذا نمایند.

12- در این سنین دانش آموز ، مقادیر و انواع بیشتری از غذاها را میخورد ، ولی با هم از خوردن سبزیجات ( پخته)یا خوراکی های مخلوط و برخی نیز از خوردن گوشت یا جگر خودداری می کنند .مواد غذایی را که به طور دلخواه طلب می کند ، معمولا کم است . توجه به این موارد می تواند شما رادر برقراری رژیم غذایی متعادل کمک کند .

13- مصرف غذاهای خشک و بدون آب برای کودکان سنین قبل از مدرسه مشکل است . لذا، در برنامه غذایی آنان ، غذاهای خشک را باید با غذاهای مرطوب تر هماهنگ کرد ، تا کودک با مشکلی مواجه نگردد .مثلا : دادن یک تکه گوشت ، با آب گوشت مورد قبول بیشتر است . و یا خوردن گوشت چرخ کرده برای کودکان راحت تر است .

14-  کودکان ، به رنگ غدا توجه دارند ، و لذا از این توجه آنها باید استفاده کرد و به آنها قطعات هویج ، گوجه فرنگی ، کرفس و سایر سبزیجات و میوهجات را داد .

15- قبل از خوردن غذا ، و میان وعده ، کودک حتما دست های خود را با آب و صابون بشوید ، و تایید در این موضوع از سوی والدین مفید است .

16-  بعداز خوردن  غذا و میان وعده ، به ویژه خوراکی های شیرین و چسبنده ، مانند بیسکویت ، کیک ، کلوچه ، کشمش ، توصیه می گردد ، حتما چندین بار دهان خود را با آب شستشو داده و دندان ها را در صورت امکان مسواک بزند .

17-  اجتناب از مصرف نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه گازدار .

تهیه وتنظیم : سیده زهرا موسویان

از همین نویسنده بخوانید:

وضعیت بدنی

تغذیه کودکان – اهمیت صبحانه در تغذیه کودکان

قد پسران – كوتاهی و بلندی قد پسران

پاورپوینت دستگاه گردش خون – دستگاه گردش خون ابزار دفاعی بدن

PDF عضلات بدن انسان (MUSCLES)

پاورپوینت رشد اجتماعی حرکتی

پاورپوینت نحوه نشستن

آسیب های استخوان

دانلود آهنگ ورزشی جدید

هفت خاصیت شگفت انگیز گیلاس

دانشگاه الزهرا

آهنگ ورزشی

آسيب های عضله

آمادگی جسمانی پايه نونهالان

آشنایی با دوچرخه سواری

PDF مکمل های غذایی ورزشی

PDF قوانین و مقررات فوتسال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ (لاتین )

۲۰ خاصیت باورنکردنی عسل و دارچین

اموزش طناب زدن ۴

اموزش طناب زدن ۳

اختصاصی /sportforall

 

درباره

کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی-مربی امادگی جسمانی


ارتباط با ( سیده زهرا موسویان) در اینستاگرام

ارسال دیدگاه جدید

توجه داشته باشید پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد . گزینه های ستاره دار الزامی می باشد *

تماس با ما

ایمیل: ehsan.saberi@dr.com

تلفن : 09193432106

ایمیل: v.baghaei1993@gmail.com

تلفن : 09193174357

مشترک خبرنامه ما شوید