ورزش برای همه
ورزش برای همه

BCAA – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

BCAA – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

BCAA چیست؟

اسید آمینه شاخه دار Branched chain amino acids

از سه اسید آمینه شاخه دار (لوسین , ایزولوسین و والین ) به نسبت لوسین 2 یا 3 , ایزولوسین 1 و والین 1 تشکیل شده است.

نام های دیگر مکمل BCAA : (لوسین , ایزولوسین , والین , بی سی دبل ای)

بافت هدف: اسید آمینه های ضروری در عضله یافت میشود ، و در عضله اسکلتی اکسید می شوند در رژیم غذایی غنی از پروتئین وجود دارد.

کاربرد: جلوگیری از تخریب عضلات ، به عنوان سوخت در تمرینات( استقامتی)

قبل و در طول تمرین مصرف شوند , از اثرات کاتابولیکی جلوگیری می کند، بعد از تمرین عضله سازی و سنتز پروتئین می کند ، بهبود عملکرد ، ریکاوری ، استقامت عضلانی

 دُز مصرفی:  6 تا 14 گرم در هر روز

عوارض: تا کنون هیچگونه عوارض جانبی گزارش نشده است.

کاربرد , اثرات و یافته های جدید مکمل BCAA

مصرف این مکمل برای جلوگیری از خستگی مرکزی مفید می باشد.

به طور مستقیم با کورتیزول مقابله می کند.

آسیب عضله را کم می کند و باعث جلوگیری از آتروفی عضله می شود.

در ورزشکاران پرورش اندام و کسانی که به دنبال هایپرتروفی (حجم) عضله می باشند , مصرف این مکمل قبل از تمرین به دلیل مهار آزاد سازی سروتونین سبب مهار آزاد سازی هورمون رشد می شود و توصیه نمی شود.

مصرف این مکمل در ورزشکاران پرورش اندام حین تمرین , بعد از تمرین و اوج ترشح هورمون کورتیزول (لحظات گرسنگی و یا ساعت 5 تا 7 صبح و قبل از صبحانه و حین تمرینات هوازی ترشح این هورمون به اوج می رسد ) توصیه می شود و در هر فردی با توجه به نیازهای او و مصرف مکمل های دیگر او می تواند متفاوت باشد.

مصرف بی سی دبل ای و کربوهیدرات و آب به صورت نوشابه ی ورزشی در حین تمرین بسیار مفید است.

تمرین ورزشی باعث افزایش رادیکال آزاد می شود که بی سی دبل ای می تواند برای جلوگیری از افزایش بسیار زیاد آن مفید باشد.

مصرف قبل از تمرین  می تواند نشانگرهاي آسیب عضلانی همانند، کراتین کیناز، و لاکتات دهیدروژناز را در ورزشکاران تمرین کرده ي استقامتی و قدرتی کاهش دهد.

باعث  ساخت عضله و ریکاوری می شود.

مصرف مکمل BCAA سرکوب ایمنی ناشی از ورزش را محدود می کند.

این اسید آمینه در سنتز گلوتامین موثر است.

یافته های علمی BCAA 
از آنجا که پروتئین کامل، به ویژه پروتئین وي، حاوي مقادیر کافی ایزولوسین و والین و به طور ویژه تر لوسین است به نظر نمی رسد مصرف مکمل بی سی دبل ای ،قبل و بعد از تمرین اگر به میزان کافی پروتئین هاي کامل با کیفیت بالا مصرف شود، مزایاي بیشتري ایجاد می کند.

در ورزشکاران در طول بهبود از آسیب است پژوهش هاي اولیه به نظر مثبت می رسند که بی سی دبل ای می توانند تحلیل عضلانی یا آتروفی همراه با بی حرکت و کاهش در فعالیت بدنی را محدود کنند. این مکمل کاربرد جدید
بهترین اثر این مکمل در ترکیب با کربوھدیرات است. یافته ها نشان داده اند.
لوسین+کربو=بسیار موثر بر انابولیسم عضله می باشد.

 

پنج مکمل برتر سال 2017 از دیدگاه سایت بادی بیلدینگ

 

BCAA ،بافت هدف مکمل BCAA ، کاربرد دُز مصرفی مکمل BCAA ، عوارض BCAA ، یافته های جدید مکمل BCAA ، فواید BCAA ، درباره مکمل ها در وب سایت ورزش برای همه بخوانبد

BCAA Energy (EVLUTION NUTRITION)

 

BCAA ،بافت هدف مکمل BCAA ، کاربرد دُز مصرفی مکمل BCAA ، عوارض BCAA ، یافته های جدید مکمل BCAA ، فواید BCAA ، درباره مکمل ها در وب سایت ورزش برای همه بخوانبد

BCAA 5000 (EVLUTION NUTRITION)

 

BCAA ،بافت هدف مکمل BCAA ، کاربرد دُز مصرفی مکمل BCAA ، عوارض BCAA ، یافته های جدید مکمل BCAA ، فواید BCAA ، درباره مکمل ها در وب سایت ورزش برای همه بخوانبد

Xtend (SciVation )

 

BCAA ،بافت هدف مکمل BCAA ، کاربرد دُز مصرفی مکمل BCAA ، عوارض BCAA ، یافته های جدید مکمل BCAA ، فواید BCAA ، درباره مکمل ها در وب سایت ورزش برای همه بخوانبد

AMINOx (BSN )

 

BCAA ،بافت هدف مکمل BCAA ، کاربرد دُز مصرفی مکمل BCAA ، عوارض BCAA ، یافته های جدید مکمل BCAA ، فواید BCAA ، درباره مکمل ها در وب سایت ورزش برای همه بخوانبد

Amino Build Next Gen (Muscle Tech )

 

تهیه وتنظیم : علی محمد خانی

از همین نویسنده بخوانید:

آرژنین – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

کراتین – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

آشنایی با تمرينات پايه بدنسازی

اختصاصی :sportforall

 

درباره

کارشناسی ارشد رفتار حرکتی -مربی رسمی فدراسیون بدنسازی


ارتباط با ( علی محمدخانی) در اینستاگرام

ارسال دیدگاه جدید

توجه داشته باشید پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد . گزینه های ستاره دار الزامی می باشد *

تماس با ما

ایمیل: ehsan.saberi@dr.com

تلفن : 09193432106

ایمیل: v.baghaei1993@gmail.com

تلفن : 09193174357

مشترک خبرنامه ما شوید